Szkolne Koło PCK – wywiad z psycholog i dietetyk Karoliną Martą Ziółkowską

Kilka słów o zdrowiu w czasach pandemii 

S: Czym jest zdrowie? 

KZ: Zdrowie jest pojęciem złożonym i chociaż tradycyjnie myślimy o nim w kategoriach braku choroby, warto wiedzieć, że jego definicja jest znacznie szersza.  

S: Co to dokładnie oznacza? 

KZ: Zdrowie jest poczuciem dobrostanu zarówno w sferze życia fizycznego, psychicznego, jak i społecznego. Dlatego też, tak ważne jest dbanie o swój organizm każdego dnia. Poprzez dbanie rozumiem stosowanie zasad zrównoważonej diety, systematyczną aktywność fizyczną oraz opanowanie umiejętności radzenia sobie z czynnikami odpowiedzialnymi za wywoływanie stresu.  

S: Zacznijmy więc o zdrowej diety. Jaka powinna być? 

KZ: Zdrowa dieta powinna opierać się o świeże warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, wysokiej jakości nabiał, nasiona roślin strączkowych, ryby oraz mięso, najlepiej drobiowe. Zdrowa dieta jest zrównoważona, natomiast jej głównym zadaniem jest dostarczenie do naszego organizmu zestawu niezbędnych składników odżywczych, w tym witamin i minerałów. Znajdziemy je przede wszystkim we wspomnianych produktach. Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia, każdego dnia powinniśmy dostarczać do organizmu minimum 4 porcje świeżych warzyw oraz 1-2 porcje owoców. Niestety, szczególnie w miesiącach zimowych na naszych talerzach gości głównie mięso…  

S: Czy, aby być zdrowym trzeba jeść mało? 

KZ: Wręcz przeciwnie! Aby cieszyć się dobrym zdrowiem powinniśmy spożywać od 4 do 5 pełnowartościowych posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasowych. Natomiast kaloryczność posiłków powinna dostosowana być do indywidualnych potrzeb organizmu każdego z nas. Wpływ na jej oszacowanie ma między innymi nasz wiek, płeć oraz aktywność fizyczna.  

S: Gdzie powinniśmy szukać informacji na temat zdrowego odżywiania? 

KZ: Wiele wartościowych materiałów na temat zrównoważonej diety, jak również najnowsze zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej. Profil niniejszej organizacji z łatwością można znaleźć także na portalach społecznościowych.  

S: A co ze sportem. Czy aktywność jest faktycznie dla nas ważna, czy chodzi tylko o dobry wygląd sylwetki? 

KZ: Utrzymywanie prawidłowej masy ciała, a co z tym idzie „dobrego wyglądu sylwetki”, jest ważnym czynnikiem w profilaktyce licznych chorób o charakterze cywilizacyjnym. Zarówno otyłość, jak i nadwaga, która z roku na rok stanowi coraz większy problem również wśród polskiej młodzieży, istotnie zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy typu II, miażdżycy, a nawet chorób nowotworowych. Co ciekawe, systematyczna aktywność fizyczna pomaga nie tylko w utrzymaniu prawidłowej kondycji fizycznej, ale także psychicznej. Podczas wykonywania ćwiczeń uwalniają się hormony odpowiedzialne za odczuwanie szczęścia! Dodatkowo, aktywność fizyczna pomaga nam rozładować napięcie nerwowo-mięśniowe spowodowane stresem oraz sprzyja lepszemu zasypianiu.  

S: Czy aktywność fizyczna i zrównoważona dieta mogą uchronić nas przed koronawirusem? 

KZ: Przestrzeganie zaleceń zdrowego stylu życia istotnie wzmacnia naszą odporność, a co za tym idzie chroni nas przed szkodliwym działaniem patogenów (w tym koronawirusów). Chociaż Covid19 jest w naszych życiach stosunkowo od niedawna, powstały już pierwsze badania naukowe, które potwierdzają, iż wpływ na zmniejszanie ryzyka jego występowania ma odpowiednia suplementacja witaminy D oraz zrównoważona dieta bogata w składniki immunostymulujące.  

S: Zalecenia zdrowej diety i aktywność fizyczną być może z dnia na dzień większość z nas Jest w stanie wprowadzić do swojego życia, ale jak zadbać o zdrowie psychiczne? 

KZ: W utrzymywaniu dobrego samopoczucia z pewnością może pomóc nam przestrzeganie zasad higieny psychicznej. Składają się na nią zarówno odpowiednia ilość snu, unikanie sytuacji oraz osób, które wywołują w nas negatywne emocje, jak i wykonywanie czynności, które sprawiają nam wiele przyjemności. Warto przy tym pamiętać, że w przypadku nieradzenia sobie z emocjami w życiu codziennym, należy jak najszybciej zasięgnąć pomocy w gabinecie specjalisty. Próba samodzielnego radzenia sobie z problemami natury psychicznej, niejednokrotnie kończy się niepowodzeniem, co może przyjmować tragiczne konsekwencje.  

S: Czy istnieje recepta na zdrowie? 

KZ: Moim zdaniem to zrównoważona dieta, systematyczna aktywność fizyczna, regularne wykonywanie badań profilaktycznych i przebywanie w środowisku osób, które są dla nas życzliwe. Im mniej stresu w naszym życiu, tym więcej szczęścia, a im więcej szczęścia, tym więcej zdrowia.  

 

Wywiad z psycholog i dietetyk Karoliną Martą Ziółkowską specjalnie dla szkolnego koła PCK, przeprowadził redaktor Stefan.